My Bedtime Stories

it's all about love and life...

Photobucket

well..hehe..gue hingin nak kongsi sket sebanyak yg gue tawu pasei bahsa cina, Mandarin khususnya ngan kowang semua pat sini bukan hapa..saja nak menajamkan skill yg sedia dah tumpul..
rugi gak abih beratus ribu rupiah, tp bila tak guna..abih lupa..lagik, gue takder kawan leh sembang, larat ka nak tipon supplier ari2 tanya benda yg sama..cemuih gak aih..
so, pat sini gue akan turunkanlah apa hilmu yg ada..mana taw kot2 kowang leh terer cakap satu ari nanti..
takyah gik kursus, kursus pat sini..FOC lagik..

okeh..memula let me tell u..ewah..
mandarin ni dia ada ton bunyik dia..ada sound..
.bukan leh hentam kromok jer cakap..
i mean ada la idgham dia..nahu dia..


Terdapat 4 nada dlm Mandarin. Perbezaan nada bg suku kata yg sama akan beri makna yg berlainan..cth:


-
ma = emak

/
ma = ganja

v
ma = kuda

\
ma = marah

( tanda bacaan patut letak di atas huruf "a", bukan "m", tp dah adjust 2,3 kali, takmo jadik gak..)


diingatkan : tanda -- nada agak lembut, tiada tekanan
tanda / nada perlu dinaikan tp tidak terlalu tinggi
tanda v nada jatuh dan dinaikan semula
tanda \ nada ditekan atau dijatuhkan terus, bunyi "mak"


now, gue nak kongsi ayat2 asas yg diguna sehari2 ..cth:

wo = saya
ni = awak
ta = kamu


tp jika perkataan "men" ditambahkan dibelakang wo, ta dan ni akan menjadi :

wo men = kami
ni men = kamu
ta men = mereka



1) Chu Ci Jianmian = Meeting someone for the first time

Ni hao = How do you do

Lela : Ni shi Azura ma?
( ni syer Azura ma)

Azura : Shi de. Wo shi Azura.
(syer tek, wo syer Azura)

Lela : Ni hao, Azura xiaojie. Wo shi Lela Dewi. Hen gaoxing jiandao ni.
(ni hau, Azura siaucie. wo syer Lela Dewi. Hen kausing cientau ni)

Azura : Ni hao, Lela xiaojie. Wo ye hen gaoxing jiandao ni.
(ni hau, Lela siaucie. Wo yeay he kausing cientau ni)

Lela : Qing jiao wo, Lela.
(Cing ciyau wo, Lela)

Azura : Hao de, Lela. Jiao wo Zura.
(Hau tek, Lela. Ciyau wo Zura)

Lela : Huanying ni lai, Jilonpo, Zura.
(Huanying ni lai, Cilonpo, Zura)



Alihbahasa

Lela : Awak ialah Azura kah?
Azura : Ya, saya adalah Azura
Lela : Apa khabar, Cik Azura. Saya ialah Lela Dewi. Sangat gembira bertemu awak.
Azura : Apa khabar Cik Lela. Saya juga sangat gembira bertemu awak.
Lela : Sila panggil saya Lela
Azura : Baiklah, Lela. Panggil saya Zura.
Lela : Selamat datang ke Kuala Lumpur, Zura.


Kamus

ni = awak
shi = ya, ialah
xiaojie = cik
ma = kah
de = ya
wo = saya
hao = baik, baiklah
hen = sangat
gaoxing = gembira
jiandao = bertemu
ye = juga
jiao = panggil/ gelar
qing = sila
huanying = selamat datang
lai = datang
Jilonpo = Kuala Lumpur



adeshhh..letih la plak dok mengajor..
sambung ari lain..sekian, terima kasih
zaijian! (jumpa lagi)





5 bla blaa..:

mak tau wa ai ni and few bad chinese words.. boleh gitu?

buleh aja..hantam pi..wakakaa..

hao..hao.. wo shi gaoxing.. xiexie ni..

ahaks..tuan hamba mmg bijak..tp lebih molek jgn letak "shi gaoxing" tp cakap"wo gaoxing @ wo hen gaoxing" ajer..okeh.. :D

gud2..ada perkembangan..pintar anak didikku hini.. :P

Ni hao, Azura xiaojie. Hen gaoxing jiandao ni.

Salam Sayang

meh le pree2kan diri baca blog cik tun ek..tenkiu2..i lebiu..muah!

Jom Kenal

My photo
cik tun ya? ehehee..orang dia biasa2 tapi ganaz jugak skali skala..kuwat majuk tapi sangat baik ati la kot..pemurah dan penyayang, itu pasti spesli kat laki dan budak dua ketoi itieww :)

Ada Pesan Ke?


ShoutMix chat widget

Sapa Mai?

Jom Bersidang

Tukang Komen